Li-Fi می‌تواند جای Wi-Fi را بگیرد

در آینده روزی فرا می‌رسد که اینترنت نوری یا Li-Fi جایگزین Wi-Fi خواهد شد.

Li-Fi به عنوان نسل بعدی اینترنت بی‌سیم معرفی شده که احتمال دارد جای Wi-Fi را بگیرد.

این روزها بدون Wi-Fi نمی‌توانیم زندگی ‌کنیم و هر جا که برویم به دنبال شبکه‌ی Wi-Fi می‌گردیم، اگر هم رایگان باشد که چه بهتر! تکنولوژی Wi-Fi برای مدتی طولانی سر جای‌اش خواهند ماند. اما به نظر می‌رسد تکنولوژی جدیدی هم در راه است که شاید جای Wi-Fi را بگیرد. این تکنولوژی که Li-Fi نام دارد، اینترنت بر مبنای نور (light) است.


Li-Fi به عنوان نسل بعدی اینترنت بی‌سیم معرفی شده که احتمال دارد جای Wi-Fi را بگیرد. این پلتفرم انتقال داده‌ی نوری قبلا مورد آزمایش قرار گرفته است. گفته می‌شود که Li-Fi به لحاظ تئوریک می‌تواند با سرعتی 100 برابر Wi-Fi خانگی، اینترنت را به کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند برساند.


مفهوم Li-Fi در سال 2011 میلادی در دانشگاه «ادینبورگ» توسط پروفسور «هارالد هاس» معرفی شد.  او این سوال را مطرح کرد: “اگر همه‌ی چراغ‌های جهان می‌توانستند داده منتقل کنند چه؟” به دنبال این سوال، این جمله مطرح شد: “چشمک نور از یک چراغ LED می‌تواند بسیار بیشتر از یک آنتن مخابراتی داده منتقل کند و این کار را به شکلی موثرتر، امن‌تر و گسترده‌تر انجام می‌دهد.” پروفسور هاس همچنین گفت که در آینده، “جهان نه تنها 14 میلیارد چراغ خواهد داشت، بلکه تعداد 14 میلیارد Li-Fi در تمام کشورها استفاده خواهد شد.


این تکنولوژی هنوز کامل نشده و در مراحل اولیه و آزمایشی قرار دارد، اما همین که بدانیم اینترنت در آینده‌ در چه مسیری قدم می‌گذارد، حس خوبی است.