پیکسل دوتایی گلکسی S7؛ فوکوس خودکار با سرعت نور!

دو روز قبل سامسونگ طی مراسم MWC 2016 تمام جزئیات جالب گوشی‌های هوشمند جدید خود Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge را اعلام کرد. احتمالا برای مشتاقان فناوری معرفی دوربین یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مراسم بوده است..

سامسونگ از سنسور ۰٫۴ اینچی (“1/2.5) سونی مدل IMX260 استفاده می‌کند. در مقایسه با گلکسی S6 این سنسور جدید پیکسل‌های منفرد بزرگ‌تری (۱٫۴۴ میکرون) دارد. لنز دوربین هم از دیافراگم بازتری (f/1.7) بهره می‌برد. همچنین سامسونگ موفق شده تا اندکی از میزان بیرون‌زدگی دوربین پشتی بکاهد تا ارتفاع آن به ۰٫۴۶ میلی‌متر کاهش یابد. دوربین این دو گلکسی S7 به قابلیتی دیگری هم مجهز است که سامسونگ از آن با نام «فوکوس خودکار پیکسل دوتایی» (Dual Pixel autofocus) یاد می‌کند.

تکنولوژی فوکوس خودکار پیکسل دوتایی ممکن است در میان این‌همه اطلاعات ریزودرشت کمتر به چشم بیاید ولی ما معتقدیم این فناوری پیشرفته‌ترین جنبه‌ی ماژول دوربین است. پیکسل دوتایی در اصل همان تکنولوژی تشخیص فاز (Phase Detect) است که گوشی‌های هوشمند رده‌بالا، دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آیینه پیش‌ازاین هم به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌کرده‌اند.

تکنولوژی تشخیص فاز

اما سامسونگ ترجیح داده به‌جای عنوان معمول تشخیص فاز، نام متفاوتی برای این تکنولوژی برگزیند؛ چراکه آخرین استفاده‌ی آن‌ها شبیه هیچ‌چیز دیگری که پیش‌ازاین روی گوشی‌های هوشمند دیده بودیم نیست. این فناوری را درواقع باید تشخیص فاز ۲ در دنیای گوشی‌های هوشمند دانست.

در سال گذشته شاهد استفاده‌ی بخشی از گوشی‌های هوشمند از تکنولوژی تشخیص فاز بودیم. تمام آن‌ها از یک شیوه‌ی ترکیبی برای فوکوس خودکار استفاده می‌کردند که مزایای دو تکنولوژی تشخیص کنتراست و تشخیص فاز را باهم ترکیب می‌کند. تشخیص فاز بیشترین کارایی را در شرایط نوری خوب دارد و به سیستم‌های فوکوس خودکار ترکیبی اجازه می‌دهد در این شرایط نسبت به سیستم‌های تشخیص کنتراست سریع‌تر به فوکوس دقیق برسند.

معمولا تکنولوژی تشخیص فاز هنگامی‌که در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود به دیودهای نوری خاصی متکی است که در داخل پیکسل‌های سنسور جاسازی شده‌اند. اپل زمانی که آیفون ۶ را معرفی می‌کرد حتی تا جایی پیش رفت که نام این پیکسل‌ها را «پیکسل فوکوس» بگذارد. این اصطلاحی اختصاصی است که اپل برای تشریح یک تکنولوژی متداول به آن رسیده.

البته این دیودهای نوری به تعداد اندک در سطح سنسور پراکنده می‌شوند و تنها چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد کل پیکسل‌ها به قابلیت تشخیص فاز مجهز هستند.

مقایسه پیکسل دوتایی سامسونگ

اکنون سامسونگ با تکنولوژی پیکسل دوتایی یک دیود نوری تشخیص فاز را در تک‌تک تمام پیکسل‌های سنسور جاسازی کرده است.

پیکسل دوتایی

بدین ترتیب دوربین می‌تواند بدون توجه به محل قرارگیری سوژه‌ها در کادر سریعا به فوکوس دقیق روی هرکدام از آن‌ها دست یابد. این سیستم حتی در مقایسه با استانداردهای دوربین‌های مختص عکاسی هم بسیار خوب کار می‌کند.

سرعت فوکوس با این تکنولوژی در حد نور بالاست. نگاه کنید:

تکنولوژی پیکسل دوتایی چیز جدیدی نیست و پیش‌ازاین در دوربین‌های DSLR و کامپکت برجسته به کار گرفته شده است؛ اما در مورد دوربین‌های گوشی‌های هوشمند برتر از تمام چیزهایی است که تاکنون دیده بودیم. یک موضوع قطعی است: عکاسی موبایل امسال به سطحی کاملا جدید ارتقا پیدا خواهد کرد.