بسیار شنیده ایم که دو کمپانی که در یک راستا به فعالیت مشغول هستند،اقدام به انجام شکایت های حقوقی از یکدیگر کرده و به دنبال آن هنگامه ایی بر پا می گردد.عمر داستان های مشابه چندان به درازا نمی کشد و در نهایت دادگاهی در یکی از کشورهای طرفین رای نهایی را صادر کرده و مدتی بعد قائله از یادها می رود.اما شکایت های سریالی "اپل" از "سامسونگ" بر خلاف دیگر نمونه های مشابه از زمان بسیار زیادی برخوردار بود اما ظاهرا زمان پایان آن نسبتا مشخص شده است...

 

اپل برای اولین بار در بهار سال 2011 اولین شکایت حقوقی از سامسونگ را مطرح ساخت.این مساله در حالی بود که در همان زمان شرکت سامسونگ در حال کش‌مکش با شرکت موتورولا بر سر پتنت‌های آن شرکت بود.در ماه اوت سال ۲۰۱۱ دو شرکت اپل و سامسونگ در ۱۹ مورد مختلف در ۹ کشور دنیا در حال دعوای حقوقی بودند. تعداد این کشورها تنها در ۲ ماه بعد به ۱۰ عدد رسید.در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ هر دو شرکت با بیش از ۵۰ شکایت مختلف علیه یکدیگر، طرف مقابل را متهم به ایجاد خسارت‌های میلیارد دلاری برای هم می‌کردند. در بین شکایت‌های بزرگ، شرکت اپل موفق شد رای دادگاه در کشور آمریکا را به نفع خود بگیرد.شرکت سامسونگ نیز در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و انگلستان پیروز میدان بود. در ۴ جون ۲۰۱۳ شرکت سامسونگ توانست اپل را بر اساس یکی از پتنت‌های خودش در کمیسیون تجارت جهانی آمریکا محکوم کند. براساس این حکم، فروش بعضی از محصولات اپل ممنوع اعلام شد.اما این حکم توسط مایکل فورمن، نمایندهٔ کمیسیون تجارت آمریکا، وتو شد و قابلیت اجرایی خود را از دست داد.به عبارت بهتر اپل در تنها دادگاه هایی که به خوبی پیروز میدان بود،ایالات متحده است.ادلهٔ شرکت اپل همراه با عکس‌هایی از مقایسه گوشی‌های آی‌فون ۳جی و گلکسی اس سامسونگ به دادگاه ارائه شد. در این تصاویر دو گوشی همراه مذکور از زوایای مختلف با هم مقایسه شده بودند و شباهت بین بسته‌بندی و شکل آیکن‌های به کار رفته مورد اعتراض اپل بود. البته بعدها مشخص شد که این تصاویر توسط شرکت اپل به گونه‌ای دست‌کاری شده بود تا شباهت‌های ظاهری بین دو دستگاه بیشتر نمایان شود. بر همین اساس شرکت سامسونگ، اپل را به ارائهٔ مدارک جعلی به دادگاه متهم کرد.نکته جالب توجه در آن است که هر دو کمپانی همچنان در حال همکاری بزرگ سخت افزاری هستند و کمپانی سامسونگ یکی از بزرگترین تامین کنندگان چیپ و پردازنده های اپل است.علاوه بر آن نمایشگر بسیاری از محصولات اپل نیز توسط سامسونگ تامین می گردد.

شکایت های حقوقی این دو به حدی بالا گرفته است که تمام دنیا در انتظار پایان آنها هستند.در یکی از پیروزهای حقوقی اپل بر سامسونگ و اظهار برخی از رسانه ها،سامسونگ جریمه نقدی خود را در قالب 30 کامیون حامل سکه های 5 سنتی برای اپل ارسال کرد.جالب است بدانید که در رای نهایی دادگاه شیوه پرداخت غرامت مشخص نشده و تنها هزینه پرداختی روشن بود.شمارش و پیدا کردن بانکی که 30 کامیون حامل سکه های 50 سنتی را تحویل بگیرد کاری بسیار دشوار بود.در بسیاری از قسمت این موضوع یک شایعه عنوان شد و برخی رسانه ها نیز همچنان به واقعی بودن آن اصرار دارند.به طور کلی نمیتوان به صورت قاطعانه در باره آن نظر داد.و اما آخرین اخبار از این کلاف سردرگم.پس از 5 سال از منازعه حقوقی جریان یافته در بین اپل و سامسونگ بر سر استفاده از حق اختراع های اپل،ظاهرا این داستان به پایان خود نزدیک شده است.این پایان با پرداخت غرامت از سوی کمپانی سامسونگ همراه خواهد بود.سامسونگ به روزهای مقرر شده برای پرداخت جریمه 548 میلیون دلاری نزدیک می شود.اپل در ابتدا خواستار پرداخت 2.5 میلیارد غرامت شده بود که دادگاه ابتدا با 1 میلیارد دلار،سپس 930 و در نهایت با 548 میلیون دلار موافقت کرد.این کاهش غرامت به دلیل اعتراض های مکرر سامسونگ به وقوع پیوست.اما این پایان کار نخواهد بود چرا که یک تیم از بهترین وکلای سامسونگ الکترونیک،چهارشنبه گذشته مدارک و قوی ترین مستندات خود را تقدیم مقامات قضایی ایالات متحده کرده اند.سامسونگ برای جلوگیری از پرداخت این غرامت در تلاش است و علاوه بر آن نیازمند اثبات بی گناهی است.