گفتن از درآمد اپل و سود همواره رو به افزایش این شرکت تبدیل به یک موضوع تکراری شده است. برند اپل در سال های گذشته آن قدر اعتبار کسب کرده که اگر منتقدان بی نهایت ایراد هم از دستگاه های تولید شده توسط آنها بگیرند باز هم آمار فروش منتشر شده توسط آنها چیز دیگری را نشان می دهد. مک بوک ها، آیپدها، ساعت های هوشمند و صد البته آیفون ها که در واقع کارخانه اسکناس سازی اپل را تشکیل می دهند به صورت مداوم در حال واریز مبالغ بیشتری به حساب اپل هستند. در آخرین گزارش مالی منتشر شده توسط اپل نیز درآمد 51.5 میلیارد دلاری و سود خالص 11.1 میلیارد دلاری در سه ماهه گذشته به چشم می خورد که بدون شک باعث خوشحالی سهام داران آنها خواهد شد. در واقع آن طور که در این گزارش آمده، با وجود همه حرف و حدیث ها سال 2015 بهترین سال اپل از لحاظ سوددهی بوده است. اما اجازه بدهید این عدد و رقم ها را به صورت مشخص تری بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مجموع پولی که اپل در اختیار دارد چیزی در حدود 206 میلیارد دلار است. چنین رقمی از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است و برای مقایسه می توان گفت تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2013 رقمی در حدود 368 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب اگر اپل بخواهد پول خود را بین تمام مردم آمریکا که در حدود 318 میلیون نفر هستند تقسیم کند، به هر نفر 646 دلار خواهد رسید. اما اگر کوپرتینویی ها بخواهند دنبال باشگاه داری بروند چطور؟ برای مثال اگر باشگاه های لیگ NFL (فوتبال آمریکایی) را در نظر بگیریم همه 32 تیم آن مجموعه 37.2 میلیارد دلار قیمت دارند. همچنین تمام 29 تیم لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا (NBA) نیز تقریبا 32 میلیارد دلار قیمت گذاری می شوند. 30 تیم حاضر در لیگ بیسبال 36 میلیارد و تیم های لیگ NHL (هاکی) نیز 14.7 میلیارد دلار قیمت دارند. در نتیجه اپل می تواند تنها با بخشی از پول خود، همه تیم های موجود در هر چهار لیگ حرفه ای ورزش آمریکا را به مبلغ 119 میلیارد دلار خریداری کند! از آنجا که هنوز خیلی پول باقی مانده می توان تیم های لیگ MLS (فوتبال واقعی!) را هم در نظر گرفت که باز هم همگی آنها بیشتر از 3.14 میلیارد دلار قیمت ندارند. پس این 20 تیم را هم به مجموعه باشگاه های اپل اضافه خواهیم کرد.

اما برسیم به باشگاه های معروف دنیا. اگر 20 باشگاه مطرح فوتبال جهان از جمله رئال مادرید، بارسلونا، بایرن مونیخ و منچستر یونایتد را در نظر دشاته باشیم به رقمی در حدود 23.2 میلیارد دلار می رسیم که باز هم برای اپل عددی به حساب نمی آید. برای جالب تر شدن قضیه باید به این نکته اشاره کرد که میزان ارزش بسیاری از باشگاه های جهان به صورت واضح و دقیق مشخص نیست، اما با توجه به تخمین های کارشناسان، می توان به راحتی گفت اپل می تواند همه تیم های حاضر در لیگ های NFL، NBA، MLS، MLB، NHL، لا لیگا، لیگ برتر انگلیس و بوندس لیگا را خریداری کرده و آنها را به مجموعه دارایی های خود اضافه کند! اگر شما جای سهام داران اپل بودید با این پول چه می کردید؟!